Beweeg, beleef, ben.

Sherborne voor lichaamsbewustzijn en verbinding

Bewegen naar Balans: De kracht van Sherborne in persoonlijke en sociale ontwikkeling

De Sherborne bewegingspedagogiek wil niet alleen de motorische en cognitieve ontwikkeling bevorderen, maar richt zich ook op sociaal en emotioneel gebied.

  • Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld.

  • Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en met anderen te communiceren.

  • Zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving zijn hierbij belangrijk.

  • Zelfvertrouwen groeit door verschillende bewegingsspelen gericht op lichaamsbewustzijn en ruimtelijk bewustzijn. Vertrouwen in anderen groeit tijdens verschillende relatiespelen.

    Door het aandachtig beleven van bewegingen tijdens het Sherborne bewegingsspel ervaart de deelnemer zijn eigen lichaam, ervaart hij zichzelf! Dit stimuleert de ontwikkeling van het lichaamsbewustzijn. Dat biedt een basisgevoel van veiligheid, geborgenheid en stabiliteit. Het brengt je in contact met jezelf, de ander en je omgeving. Het geeft zelfvertrouwen en brengt rust en ontspanning.

De vier boxen van Sherborne

Lichaamsbewustzijn:
Wat beweegt er?

Het hele lichaam - acties, stappen, springen, rollen, glijden, balanceren, draaien, kruipen, stilstaan

Delen van het lichaam - lichaamscentrum, romp, buik, rug. lichaamsdelen handen, voeten, knie, heupen ellebogen

Bewegingskwaliteit:
Hoe beweeg je ?

Kracht - krachtig, zwaar, sterk, stevig <> licht zacht zwak

Flow - gebonden <> vrij

Ruimte - direct rechtdoor <> indirect flexibel

Tijd - plotseling en snel <> traag en aanhoudend

Ruimtebewustzijn:
Waar beweeg je?

Niveaus.- hoog, midden, laag

Richtingen - zijwaarts (links, rechts, hoog, diep laag) voorwaarts, achterwaarts

Afstanden - dichtbij, veraf

Bewegingspatronen - rechtdoor, gebogen, hoekig, zig-zag, draaien

Relatiebewustzijn:
Met wie beweeg je?

Zorgen voor relatie

Samenrelatie

Tegenrelatie

Veronica Sherborne

Veronica Sherborne, geboren in Engeland in 1922, was een fysiotherapeut en docente lichamelijke opvoeding. In de jaren ‘40 ontmoette ze Rudolf Laban, een bekende danschoreograaf en grondlegger van de moderne Europese dans. Onder zijn invloed begon Sherborne bewegingskwaliteiten te bestuderen en ontdekte dat iedereen een unieke manier van bewegen heeft. Dit inzicht vormde later een belangrijk onderdeel van haar bewegingsprogramma, waarbij ze zich richtte op het verbeteren van de bewegingsmogelijkheden en lichaamscontrole van mensen.

Gedurende haar carrière van dertig jaar richtte Sherborne zich vooral op bewegingseducatie voor kinderen met een verstandelijke beperking. Haar programma was het resultaat van 26 jaar ervaring met kinderen, jongeren en volwassenen met speciale behoeften, waarbij ze verschillende bewegingsstijlen bestudeerde en integreerde.

Naast haar werk als bewegingsspecialist was Sherborne ook moeder van drie kinderen. Door haar ervaring als moeder begon ze de interactie tussen ouders en kinderen in zorgsituaties te bestuderen, vooral momenten van nabijheid en knuffelen. Deze ervaringen inspireerden haar om elementen van deze interacties te integreren in haar bewegingssessies, waardoor haar methode een warme en natuurlijke sfeer kreeg.

Sherborne geloofde dat alle kinderen twee basisbehoeften hebben: zich thuis voelen in hun eigen lichaam en lichaamsbeheersing verkrijgen, evenals het vermogen om relaties op te bouwen met anderen. Ze concludeerde dat deze behoeften vervuld kunnen worden door middel van goede bewegingseducatie, zoals beschreven in haar werk ‘‘Developmental movement for children’’ aan de Universiteit van Cambridge in 1990.

‘‘It is about embracing diversity and appreciating this particular body of this particular person with an unconditional positive regard’’ ~Veronica Sherborne